2022/03/05

قبلاً جلب نظر مشتریان، به این دلیل که آنها از روی علاقه زمانی را برای خواندن تبلیغات شما اختصاص می دادند، کار چندان دشواری به شمار نمی رفت. ولی در حال حاضر همراه کردن مخاطب با خود، به جهت حجم گسترده تبلیغات و مزاحمت های پی در پی، کار مشکلی است. در واقع باید بگوییم که دنیای پرهیاهوی امروزی وقت زیادی را جهت شنیدن حرف های شما ندارد، مگر اینکه به اندازه کافی جذاب باشد. از این رو، شما بایستی با هماهنگ سازی تبلیغات خود با این شرایط، مطابق با نیازهای مخاطب عمل کنید. بدیهی است که این مسئله در رابطه با تبلیغات پیامکی موفق نیز صادق بوده و نیازمند تلاش شما جهت جلب نظر مشتری است. چرا که ممکن است مخاطب در هر شرایط و مکانی، در حال دریافت پیامک شما باشد. ما در این مقاله قصد داریم با معرفی نکاتی از روانشناسی، یاریگر شما در جلب توجه مشتریان و در نتیجه ارائه تبلیغات پیامکی موفق باشیم.
تبلیغات پیامکی موفق با بکارگیری نکاتی از روانشناسی

جذابیت تبلیغات پیامکی شما برای ضمیر ناخودآگاه مشتری

وظیفه پذیرفتن مسئولیت کارهای تکراری روزمره، با ضمیر ناخودآگاه ما است و عملکرد آن شبیه فیلتری است که در رابطه با آنچه که ما باید به آن توجه کنیم، تصمیم گیری می کند. بنابراین، حذف قسمت بزرگی از زندگی که توجه به آن از دیدگاه ضمیر ناخودآگاه ضرورتی ندارد، توسط این بخش از ذهن صورت می گیرد. به این معنا که جهت جلب توجه مخاطبان، نخست باید به ضمیر ناخودآگاه شان وصل شوید. ولی این کار چطور امکان پذیر است؟
دو راه برای انجام این کار پیش روی شماست. راه اول اینکه یا باید مخاطب تان در ذهن خود یک زمینه و آشنایی با پیامک مورد نظر شما داشته باشد و راه دیگر اینکه، تبلیغات پیامکی شما، به نظر وی جدید و دور از ذهن باشد. در حالت نخست، احساس ضمیر ناخود آگاه، مرتبط بودن پیامک تان با شخص مورد نظر بوده و بدین ترتیب، باید به آن توجه شود. در حالت دوم، ضمیر ناخودگاه متوجه متفاوت بودن تبلیغ شما شده و خودش را ملزم به شناخت بیشتر می داند.
شما قادر به انجام کارهای زیادی جهت جلب توجه مخاطب، با در نظر گرفتن این دو روش خواهید بود. به عنوان مثال، از کلماتی که ذهن مخاطب آنها را به موارد مثبت ربط داده و برای وی آشنا هستند، در تبلیغات پیامکی تان استفاده کنید. با متمرکز کردن متن انتخابی تان بر روی طرف مقابل، حرف های خود را بر مبنای آن بیان کنید و با بکارگیری طنز در تبلیغات پیامک تان، با مخاطب خود شوخی صمیمانه ای را ترتیب دهید. همچنین، با به تصویر کشیدن یک موقعیت منفی، یا به او در حل آن یاری کنید یا اینکه در این زمینه همدرد او باشید. به هر حال، آنچه که اهمیت دارد این است که نباید پیامک شما تنها بر اساس یک مخاطب آگاه نوشته شود، بلکه نخست، نیاز به جلب نظر یک مخاطب حواس پرت دارید.

بکارگیری تلاش زیاد جهت جذب مخاطب به وسیله موبایل

فاکتورهای متعددی در جلب توجه افراد، به رقابت با یکدیگر می پردازند، که البته هر یک دارای نقش متفاوتی بر روی مخاطب هستند. از میان پیام های متعددی که وارد ذهن افراد می شود، فقط تعدادی از آنها مورد توجه قرار می گیرد. با این حال، احتمال اینکه تمام توجه فرد معطوف به محیطی باشد که در آن حضور دارد، زیاد است. برای مثال ممکن است در حال انجام یک مکالمه جالب با آشنایان و دوستان خود بوده و تمایل به چیز دیگر را از خود نشان ندهد. در صورت دریافت تبلیغات پیامکی تان در آن لحظه، به احتمال زیاد ممکن است آن را نادیده بگیرد. مگر اینکه جذابیت آن، برای لحظه ای سایر چیزها را از یاد وی ببرد.
بکارگیری تلاش زیاد جهت جذب مخاطب به وسیله موبایل
البته تبلیغات پیامکی می تواند مزیت خیلی مهمی نیز برای شما به همراه داشته باشد. و این مزیت، کوتاه بودن آن است که زمان خیلی زیادی را از مخاطب تان جهت خواندن آن نخواهد گرفت. بنابراین، قادر به نگاه کردن به آن، حتی در بدترین وضعیت ممکن نیز می باشد. همین مسئله می تواند بزرگترین امتیاز برای شما به شمار آید، پس تمام تلاش خود را در استفاده بهینه از آن به کار گیرید و به سادگی از کنار آن نگذرید. سعی کنید در پیامک خود از متن خیلی جذابی بهره گیرید تا مشتری ترغیب به خواندن کل جملات آن شود. به طور قطع، هرگز از انجام این کار پشیمان نمی شوید.

بیشتر اندیشیدن به عادات مشتریان در تبلیغات پیامکی

هر چیزی می تواند برای ما به یک عادت تبدیل شود و البته این روند نیز خیلی مؤثر خواهد بود. چرا که در صورت تبدیل شدن کاری به عادت، دیگر آن کار نیازی به فکر کردن ندارد. ولی نحوه شکل گیری این عادات به چه صورت است؟ هنگامی یک کار به عادت تبدیل می شود که آن را بارها تکرار کرده و به واسطه آن به پاداشی دست پیدا کنیم. بر اساس مطالعات انجام شده، در صورت غیر قابل پیش بینی بودن نتیجه حاصل از یک عادت، حتی احتمال قوی تر شدن آن عادت نیز وجود دارد. به این معنا که این عادت در برخی مواقع به نفع مان می شود و در مواردی نیز هیچ سودی برایمان نخواهد داشت.
یک مثال کاربردی و جالب در این رابطه این است که هر شخص روزانه به طور متوسط 34 دفعه به گوشی خود نگاه می کند. هنگام نگاه کردن به گوشی، به دنبال چیز خاصی نمی گردیم و فقط به این کار از روی عادت می پردازیم.  با اینکه در برخی مواقع بی حوصله هستیم و یک تبلیغات پیامکی جذاب می تواند جایزه چک کردن گوشی باشد، ولی به طور معمول در پیامک ها، مطلب خاص و جالبی پیدا نمی کنیم. با این اوصاف، همچنان این عادت در ما وجود دارد، چرا که نگاه کردن به گوشی نیاز به زمان زیادی نداشته و همواره برای دریافت یک جایزه خوب، می توان یک شانس کوچکی را در نظر گرفت. علاوه بر آن، ما با انجام مکرر این کار، دیگر نیاز به درگیر شدن با آن به شکل آگاهانه نداریم. از این رو، هنگام ارسال پیامک تان، بد نیست که توجه لازم به این عادات را داشته باشید.

تبلیغات پیامکی

اهمیت زیاد ضمایر شخصی از دید مشتریان در تبلیغات پیامکی

در اینجا می خواهیم در مورد عکس العمل مخاطبان شما، نسبت به ضمایر شخصی موجود در تبلیغات پیامکی تان صحبت کنیم. بر اساس پژوهش ها، مخاطب از لحن پیام تبلیغاتی شما، نوع رابطه خود را با برندتان درک خواهد کرد. از این رو، یکی از موارد بسیار تأثیر گذار بر نحوه واکنش افراد در یک پیامک تبلیغاتی، لحن مورد استفاده در آن می باشد. به این معنا که خودتان از این طریق، تعیین کننده نوع رابطه تان با مشتری خواهید بود. در صورت به کار بردن یک لحن صمیمانه در متن تان، مشتری احساس نزدیکی بیشتری به شما می کند و در صورت رسمی بودن لحن تان، مشتری نیز با این فضای رسمی درگیر شده و حواس خود را برای حفظ کردن فاصله با شما، جمع خواهد  کرد.
ولی نقش ضمایر در تبلیغات پیامکی چیست و نحوه بکارگیری ضمایر باید به چه صورت باشد؟ در صورتی که مخاطب مورد نظر از مشتریان فعلی شما به شمار آید و در واقع خود را یکی از اعضای برندتان بداند، استفاده از ضمیر “ما” اثرگذاری بیشتری خواهد داشت. زیرا که از این طریق، مخاطب خودش را یکی از اعضای مورد تأیید برند شما تصور می کند. ولی در صورت عدم صمیمیت مشتری با برندتان، به منظور دریافت بازخورد مثبت، استفاده از ضمیرهای “ما و شما” انتخاب خوبی است تا به مشتری، احساس پیشروی بیش از اندازه دست ندهد. از دیگر نکات مهم ذکر شده قبلی این است که مشتری بیشتر تمایل به شنیدن در مورد خود در تبلیغاتی پیامکی دارد. بنابراین تلاش خود را در استفاده از ضمیر “شما” و حول محور وی به کار گیرید.
اهمیت زیاد ضمایر شخصی از دید مشتریان

زیاده روی نکردن در ارائه تخفیف به مشتریان

کلیه افراد، تمایل به صرفه جویی در هزینه های خود دارند. از این رو، در نظر گرفتن تخفیف یک راهکار سریع جهت افزایش فروش شما در تبلیغات پیامکی محسوب می شود. چرا که این تخفیف می تواند سبب جلب توجه مخاطب شده و حتماً سود کوتاه مدتی را برای برند شما به همراه خواهد داشت. ولی در دراز مدت سود چندانی برایتان ندارد. چرا که در صورت تکرار زیاد همین شیوه بازاریابی، نتیجه آن کاهش ارزش محصول تان در نظر مشتری خواهد شد. و وی از شما انتظار ارائه قیمت های کمتر را داشته و قیمت های اصلی تان در نظر وی گران جلوه می کند. بنابراین از زیاده روی کردن در ارائه تخفیفات خودداری کنید و تنها بکارگیری این شیوه از بازاریابی را در مواقعی که کسب و کار شما دچار رکود می شود، برگزینید.
این مسئله که مشتریان تان تمایل به دریافت پیشنهادات پیامکی از طرف شما دارند، صحیح است و به احتمال زیاد، این موضوع سبب نزدیکی بیشتر آنها به شما خواهد شد. ولی لزوماً نیاز به ارسال یک تبلیغات پیامکی برای جلب توجه آنها نیست. امکان ارسال پیشنهادات و مطالب متنوع دیگر به مشتریان نیز با پیامک وجود دارد. به عنوان مثال، در صورت داشتن یک رستوران، می توانید به مشتریان خود یک نوشیدنی رایگان ارائه دهید. و یا با برگزاری یک مسابقه پیامکی، هدیه خوبی را به برنده اهدا کنید. یا شاید با انجام یک نظر سنجی از مشتریان تان درخواست ارائه نظرات شان را داشته باشید. حتی امکان ارسال اطلاعات و اخبار جدید نیز با پیامک برای شما وجود دارد. بنابراین هرگز بازاریابی پیامکی را به ارائه تخفیف محدود نکنید.
زیاده روی نکردن در ارائه تخفیف به مشتریان

جمع بندی
همواره سعی کنید به اثرات روانی تبلیغات پیامکی تان بر روی مشتری نیز توجه داشته باشید. چرا که بر اساس تجربه، نکات کوچک روانشناسی می تواند بر تصویر برند شما در ذهن مخاطب تأثیر زیادی داشته باشد. جمع آوری لیستی از شماره مشتریان، تنها پیامد و دستاورد بازاریابی پیامکی نبوده، بلکه فرصت برقراری ارتباط با مخاطبان تان و درک بهتر آنها را برای شما به دنبال دارد. همچنین شما با نحوه رفتار آنها و عکس العملی را که به پیشنهادات مختلف شما از خود نشان می دهند، آشنا خواهید شد. بنابراین تمام تلاش خود را برای استفاده از این فرصت عالی به کار گیرید.

برچسب ها
به دنبال رشد کسب و کارتان هستید؟ اس ام اس فا به شما امکان جذب، نگهداری و تعامل با مشتری را می دهد
ثبت نام و ارسال پیامک ثبت نام در کمتر از 1 دقیقه