2022/03/14

یکی از روش هایی که با استفاده از آن، امکان برقراری ارتباط با مخاطبان تان وجود دارد، خبرنامه پیامکی محسوب می شود که می توان آن را به عنوان مکملی برای خبرنامه ایمیلی در نظر گرفت. این روش، تکنیکی قابل اعتماد و سریع جهت برقراری ارتباط با مخاطب است. ممکن است خبرنامه پیامکی، افراد را بیشتر به یاد بازاریابی ایمیلی بیندازد. ولی خبرنامه، روش دیگری است که بعضی از کسب و کارها به سراغ آن می روند. در این مقاله قصد داریم اطلاعات بیشتری را در مورد این روش تبلیغاتی در اختیار شما قرار دهیم.

آشنایی با خبرنامه پیامکی

به اطلاعیه ها و خبرنامه های پیام کوتاه که جهت برقراری ارتباط با مخاطبان به کار می روند، خبرنامه پیامکی یا پیام کوتاه اطلاق می شود. ارسال فوری پیامک و کوتاه بودن متن آن حداکثر به میزان 160 کاراکتر را می توان وجه تمایز آن با ایمیل دانست. به طور معمول، خبرنامه پیام کوتاه توسط شرکت های مختلف با هدف افزایش میزان فروش، بالا بردن آگاهی مخاطبان نسبت به برند، حفظ مشتریان و کاربران قدیمی، بهبود ROI یا نرخ بازگشت سرمایه، افزایش وفاداری مشتریان و همچنین بالا بردن نرخ مشارکت مشتریان مورد استفاده قرار می گیرد.

هر چند در حال حاضر، گسترش این روش آنگونه که مورد انتظار است، صورت نگرفته و در مقایسه با شیوه های بازاریابی آنلاین مورد توجه کمتری واقع شده است. ولی اگر با مزیت های آن آشنا شوید، حتماً پی می برید که کسب و کارهای مختلف از چه فرصت طلایی بی بهره مانده اند.

مزایای خبرنامه پیامکی

داشتن خبرنامه پیامکی چه مزایایی دارد؟

مزایای خاصی را می توان برای خبرنامه پیامکی در مقایسه با فروش های آفلاین و همچنین بازاریابی آنلاین در نظر گرفت. و از این رو، هنوز هم قدیمی نشده اند. خیلی از شرکت ها، آگاهی لازم از قابلیت های این روش را به جهت عدم آشنایی با مزیت های آن نداشته و به سراغ شیوه های بازاریابی پر هزینه می روند. در نتیجه می خواهیم به بیان اصلی ترین مزیت های خبرنامه پیام کوتاه بپردازیم.

نرخ بالای باز شدن پیامک توسط مخاطبان

نرخ باز کردن پیامک توسط مخاطبان چیزی حدود 98 درصد بوده که در مقایسه با سایر شیوه های تبلیغاتی بالاتر است. و همین مسئله را می توان بزرگترین مزیت خبرنامه پیامکی دانست. در ضمن، با توجه به اینکه مستقیماً به دست مخاطب می رسد، احتمال دیده نشدن یا اسپم شدن آن نیز بسیار اندک خواهد بود.

اقتصادی بودن پیامک

خبرنامه پیامکی که به عنوان یکی از مهمترین عناصر بازاریابی پیامکی به شمار می رود، به ویژه نسبت به پست و تبلیغات استوری اینستاگرام دارای هزینه خیلی پایینی می باشد. حتی در صورت ارسال تعداد زیاد پیامک تبلیغاتی به افراد، همچنین نیز کاهش هزینه های بیشتری را برای شما به همراه دارد. از این رو، این روش می تواند گزینه ای ایده آل برای استارتاپ هایی که می خواهند هزینه های خود را کاهش دهند، باشد.

سازگاری با دستگاه های موبایل

از جمله مشکلات موجود بر سر راه روش های تبلیغاتی در برخی مواقع، عدم سازگاری روش یا متن تبلیغاتی با دستگاه موبایل است، ولی خبرنامه پیامکی از سازگاری کامل با کلیه گوشی های موبایل برخوردار بوده و در استراتژی های بازاریابی به عنوان ابزاری قدرتمند محسوب می گردد.

امکان ارسال سریع و آسان پیامک به طیف وسیعی از مخاطبان

در صورت بررسی سوابق اجرایی کمپین های مختلف تبلیغاتی، مسلماً به ندرت قادر به یافتن روش بازاریابی که دسترسی به طیف وسیعی از مخاطبان را داشته باشد، خواهید بود. در حالی که خبرنامه پیامکی دارای چنین قابلیتی بوده و در حقیقت تا هنگامی که مشتریان شما از گوشی همراه برخوردار باشند، به راحتی امکان دریافت پیامک های تبلیغاتی شما را دارند.

قابلیت ادغام کردن خبرنامه پیامکی با سایر شیوه های بازاریابی

از دیگر مزیت های بازاریابی پیامکی این است که می تواند با روش های بازاریابی و تبلیغاتی دیگر ادغام شود. از این رو، شرکت های حرفه ای جهت دسترسی آسان و فوری به مشتریان خود، از این شیوه بهره گرفته و از این طریق، از مشتریان خود می خواهند که از وب سایت و کارهای آنها بازدید به عمل آورند.

بالا بودن احتمال خوانده شدن متن پیامک

احتمال خوانده نشدن متن پیامک تبلیغاتی در روش های مختلف بازاریابی پیامکی زیاد بوده ولی در صورت رعایت موضوع کپی رایتینگ و سایر موارد، امکان ندارد که خبرنامه های ارسالی از طریق پیامک خوانده نشوند. پیامک ها به سادگی و سریعاً قابل ارسال بوده و به اطلاع رسانی قبلی و تبلیغات هم احتیاج ندارند.

افزایش نرخ تعامل مخاطبان

برقراری ارتباط راحت با مخاطبان و همچنین ترغیب آنها به انجام کار خاصی را می توان یکی از فرصت هایی دانست که خبرنامه پیامکی در اختیار شما قرار می دهد. در صورت دسترسی بیشتر و راحت تر مخاطبان به شما، به تدریج تبدیل به جزئی از زندگی روزمره آنها خواهید شد. البته شایان ذکر است که کپی رایتینگ حرفه ای و نوشتن متن تبلیغاتی، لازمه افزایش نرخ تعامل به شمار می رود.

دارای انعطاف پذیری بالا

انعطاف پذیری بالای خبرنامه پیامکی مطابق با هدف تبلیغاتی شما، یکی از بهترین قابلیت های آن به شمار می رود. شما می توانید اقدام به انتخاب مناسب ترین روش تبلیغاتی پیامکی با توجه به نوع کسب و کار و اهداف مورد نظر خود نمایید.

معرفی انواع خبرنامه پیامکی

 

معرفی انواع خبرنامه پیامکی

شرکت ها به اشکال مختلفی، از خبرنامه پیامکی بهره می گیرند تا از این طریق قادر به اثرگذاری بیشتری بر روی مخاطبان خود باشند، از این رو، تقسیم بندی این نوع خبرنامه ها با توجه به نوع کاربردشان انجام می گیرد که در ادامه به ارائه توضیحات مختصری در این رابطه خواهیم پرداخت.

تبلیغات پیامکی جهت ارائه تخفیف

متن های تبلیغاتی را می توان از کاربردی ترین نمونه های پیامک دانست که کد تخفیف در آنها در نظر گرفته می شود. به طور معمول، استفاده از این نوع خبرنامه پیامکی، توسط فروشگاه های لباس، سوپر مارکت ها و سایر خرده فروشی ها انجام می گیرد تا از این طریق، تخفیفات خود را به گوش مشتریان برسانند. برای مثال، در این زمینه می توان به پیامک تخفیف در روز تولد مشتریان اشاره نمود.

تبلیغات با هدف معرفی محصولات جدید

کسب و کارهایی که به ارائه محصولات جدید در فصل های مختلف می پردازند، قادر به بهره مندی از این نوع خبرنامه پیامکی هستند. با این شیوه، مشتریان به آسانی از زمان ارائه و نوع محصولات جدیدتان مطلع خواهند شد.

تبلیغات بابت افتتاح شعبه جدید

کسب و کارهایی که تصمیم به افتتاح شعبه دوم خود، پس از گذشت مدت زمانی می گیرند یا اینکه قصد دارند فروشگاه یا مغازه خود را پس از مدتی فعالیت کردن، در فضای مجازی افتتاح نمایند، می توانند مشتریان خود را با ارسال پیامک از انجام این کار مطلع کرده و یا حتی به آنها هدیه تبلیغاتی به خاطر بازدید از مغازه شان اهدا کنند.

ارائه اطلاعیه ها و اخبار با ارزش به مشتریان

در صورت اجرای صحیح خبرنامه پیامکی به عنوان یک روش بازاریابی، می توانیم شاهد اثرگذاری مثبت آن بر روی کسب و کار خود باشیم. از این رو، یکی از انواع این خبرنامه ها، اطلاعیه هایی است که شامل اخبار مهمی در حوزه کسب و کارتان و یا پیام های ارزشمند برای مشتریان است. مثلاً معرفی اسپانسر جدید، تخفیفات فصلی، همکاری با برندهای معتبر و … .

ارائه خدمات به مشتری

در برخی مواقع، پیامک دادن با هدف انجام تبلیغات صورت نمی گیرد. بلکه برخی از کسب و کارها اقدام به استفاده از نوع دیگری از خبرنامه به اسم خدمات مشتری می کنند. برای مثال، در صورت بروز مشکل برای سایت و کاهش نارضایتی کاربران، اطلاع رسانی می شود. و از این طریق، مانع از وقوع رویدادهای ناخواسته می گردد. علاوه بر آن، ایجاد تأخیر در ارسال سفارش و موارد مشابه دیگر می تواند از کاربردهای خبرنامه پیام کوتاه به شمار آید.

نکاتی در رابطه با افزایش موفقیت خبرنامه پیامکی

ارائه نکاتی در رابطه با افزایش موفقیت خبرنامه پیامکی

با اینکه به معرفی مزایای خبرنامه پیامکی، انواع آن و همچنین کاربردهایش مطابق با هر نوع کسب و کاری پرداختیم، اما در صورت عمل نکردن به نکات ارائه شده در مورد این روش تبلیغاتی، سودی برای شما در بر نخواهد داشت. حتی امکان وارد شدن صدمات جبران ناپذیری به کسب و کارهای مختلف در برخی مواقع، در صورت بی توجهی به این نکات ساده وجود دارد. در ادامه قصد معرفی و شرح مختصر این نکات طلایی را داریم.

ارسال پیامک به مخاطبان به دفعات مناسب

یکی از پرسش هایی که ممکن است برای کسب و کارهای حرفه ای و هوشمند پیش آید، این است که باید ارسال پیامک را چندین بار در ماه انجام دهند؟ توصیه ما برای کسب و کارهای تازه کار و نوپا، ارسال تقریباً 5-4 بار پیامک در ماه می باشد. به تدریج امکان افزایش میزان این پیامک ها به عدد ثابت 10 وجود دارد. ارسال بیش از این مقدار پیامک برای مخاطبان می تواند به عنوان مزاحمت محسوب شود.

کوتاه یا طولانی بودن متن پیامک ارسالی

به پیامی که قادر به خوب انتقال دادن هدف و منظور در عین کوتاه بودن باشد، پیامک گفته می شود. طول خبرنامه‌های پیام کوتاه نبایستی از 160 کاراکتر تجاوز نماید، از این رو، بهتر است هدف و منظور اصلی خود را در همین تعداد کاراکتر بیان کنید.

داشتن زمان بندی مناسب

به منظور اثرگذاری کافی خبرنامه پیامکی، بایستی ارسال آن با متنی درست، در زمان درست و به افراد درست صورت گیرد. از این رو، باید دارای شناخت کافی از مخاطبان خود باشید و از زمان هایی که آنها از گوشی خود بیشتر استفاده می کنند، مطلع باشید.

علاوه بر آن، بهتر است در ساعات 8-6 صبح و 7-4 بعد از ظهر که افراد بین محل کار و منزل خود در تردد هستند، پیامک ندهید، چرا که احتمال بی توجهی آنها به پیامک شما زیاد خواهد بود. به طور معمول، مناسب ترین زمان ارسال پیامک پس از ساعت 7 شب و صبح ها نیز در زمان شروع ساعت کاری بین 10-9 صبح می باشد. لازم به ذکر است که امکان ارسال اس ام اس پس از ساعت 10 شب، تنها توسط خطوط خدماتی وجود دارد.

خلاقیت به خرج دادن در خبرنامه پیامکی

جذابیت خبرنامه های پیامکی فاقد خلاقیت، بسیار کم بوده یا می تواند با گذشت مدت زمانی، سبب کاهش رغبت مخاطبان جهت خواندن آنها گردد. بدین ترتیب، برای درگیر نمودن مخاطب با برندتان می توانید از کوئیزهای کوتاه، جملات جالب و مشابه این موارد استفاده نمایید.

دریافت پیام مناسب توسط هر مخاطب

سعی کنید به هر گروه از مخاطبان خود، پیامک انحصاری و اختصاصی ارسال کرده و به عبارت دیگر آنها را دسته بندی نمایید. برای مثال، افراد جدید اضافه شده به جمع مشتریان تان، در مقایسه با مشتریان وفاداری که با برندتان ارتباط چندین ساله دارند، متفاوت هستند. علاوه بر آن، سایت های فروشگاهی بایستی پیشنهاد تخفیف مناسب را برای محصولات مختلف خود، با توجه به رفتار کاربران شان ارائه دهند.

ایجاد حالت ترس و اضطراب در مخاطب

کسب و کارهایی که می خواهند میزان تأثیر گذاری و موفقیت خبرنامه های پیامکی خود را افزایش دهند، پیامک های خود را به نحوی می نویسند که سبب ایجاد استرس و یا ترس در مخاطب گردد. مثلاً ارائه پیشنهادات روزانه، تخفیفات مدت دار با تعداد محدود و مواردی مشابه این می تواند چنین احساسی را در مشتری پدید آورد.

رصد کردن نرخ کلیک پیامک ها و باز کردن آنها

در صورتی که تمایل به افزایش نرخ موفقیت خبرنامه پیامکی خود به بهترین شکل ممکن دارید، باید به ارزیابی نرخ کلیک و باز کردن لینک های درون پیامک بپردازید. تقریباً 70 درصد مشتریان، بر اساس تحقیقات صورت گرفته، اقدام به باز کردن پیامک خود در طول یک ساعت ابتدایی بعد از دریافت پیامک می کنند. و چیزی حدود 19 درصد نیز به کلیک کردن بر روی لینک داخلی آن خواهند پرداخت.

لینک دهی به شبکه های اجتماعی

در صورتی که پیامک شما در رابطه با یک نظر سنجی یا برگزاری مسابقه بزرگ به همراه جایزه است، پس لینک دهی به شبکه اجتماعی خود مانند اینستاگرام را به جای لینک دهی به وب سایت تان انتخاب کنید. مخاطبان با برقراری تعامل بهتر با شبکه های اجتماعی، کمک شایانی به شما در افزایش موفقیت خبرنامه پیامکی تان خواهند نمود.

عدم ارسال پیامک بدون اجازه افراد

یکی از عواملی که سبب می شود خبرنامه پیامکی موفقیت آمیز نباشد، این است که ارسال پیامک بدون کسب اجازه از مخاطبان صورت گیرد. نخست در جهت مطرح کردن درخواست تان از طریق فرم های عضو گیری در سایت، شبکه های اجتماعی و یا ایجاد پرسشنامه اقدام کرده و ثبت اطلاعات تماس را از مخاطبان خود بخواهید. سعی کنید کد تخفیف، جایزه و یا مزیت های قابل قبولی را در مقابل دریافت اطلاعات تماس ارائه دهید. چرا که با انجام این کار، هر فردی که تمایل داشته باشد می تواند از سوی برندتان پیامکی دریافت کند. و از این طریق سبب افزایش نرخ موفقیت تان خواهد شد.

جمع آوری شماره موبایل برای خبرنامه پیامکی

نحوه جمع آوری شماره موبایل برای خبرنامه پیامکی

یکی از پرسش های مهمی که شاید به ذهن شما برسد این است که چگونه می توانیم به شماره موبایل مخاطبان خود دسترسی پیدا کنیم تا قادر به ارسال خبرنامه پیامکی مختلف به آنها باشیم؟ با اینکه می توان از شیوه های مختلفی برای دستیابی به شماره مخاطبان استفاده نمود. ولی بایستی انتخاب روش های اصولی، کم هزینه و اخلاقی مورد نظر قرار گیرد. اینکه چه اهدافی را دنبال می کنید و یا اینکه کدام خبرنامه های پیامکی مد نظرتان است، چندان مهم نیست. روش های زیر می تواند جهت دسترسی به شماره موبایل مخاطبان تان مناسب باشد.

از به روز رسانی های درون برنامه ای استفاده کنید

در صورت طراحی اپلیکیشن برای کسب و کارتان، می توانید از مخاطبان خود درخواست ورود کامل مشخصات پروفایل و شماره تماس شان را نموده تا از این طریق قادر به دریافت پیشنهادات ویژه شما باشند.

کلمات خاصی را به سامانه پیامکی مشخص ارسال کنند

در صورت عرضه خدمات یا محصول خاصی، می توانید از مشتریان در شبکه های اجتماعی یا سایت و فروشگاه خود درخواست کنید که با ارسال کلمه خاصی به یک سامانه پیامکی، خیلی سریعتر از سایرین از رویدادهای مهم و جدید مطلع شوند، بن خرید بگیرند یا تخفیف دریافت کنند. در نتیجه با این روش، می توانید به شماره موبایل آنها با رضایت کامل خودشان دسترسی پیدا کنید.

در باشگاه مشتریان عضو شوند

شما می توانید مشتریان و مخاطبان خود را برای عضویت در باشگاه مشتریان و همچنین بهره مندی از تخفیفات ویژه آن ترغیب نمایید. و از این طریق به شماره موبایل شان دست یابید. برای مثال می توانید با درخواست شماره موبایل از آنها بعد از پرداخت هزینه محصولی که خریداری کردند، اقدام به ذخیره کردن آن در پایگاه داده فروشگاه نمایید.

مشتریان به منظور دسترسی کامل به خدمات در سایت عضو شوند

کسب و کارهایی که به ارائه خدمات خاصی می پردازند، می توانند از مخاطبان خود درخواست کنند که با عضویت در سایت شان، به کلیه بخش های آن دسترسی کامل پیدا کنند تا مثلاً دانلود فایل و موارد دیگر برای آنها امکان پذیر گردد.

از فرم تماس با ما استفاده کنید

معمولاً مشتریان به منظور ثبت شکایات، نظرات و یا برطرف کردن مشکلات خود، اقدام به پر کردن فرم تماس با ما می کنند. این روش می تواند یکی از گزینه های عالی جهت دریافت شماره همراه مخاطبان با هدف ارسال خبرنامه پیامکی باشد. امکان نمایش این برگه ها در فوت روب سایت، صفحه تماس با ما و یا به شکل پاپ آپ وجود دارد.

از نسخه دمو یا آزمایشی خدمات خود بهره گیرید

در صورتی که دارای کسب و کاری هستید که از قابلیت نمایش نسخه دمو یا آزمایشی برخوردار است. سعی کنید جهت دستیابی به شماره تماس مخاطبان حتماً از آن استفاده نمایید. برای این کار به آنها بگویید که دریافت لینک دانلود نسخه دمو یا آزمایشی، تنها با پر کردن فرم حاوی اطلاعات تماس امکان پذیر است.

از قابلیت چت مشتریان یا چت ربات استفاده کنید

تقریباً کلیه سایت ها دارای چت مشتریان یا چت ربات هستند. شما قادر به دریافت شماره تماس مخاطبان خود تنها توسط چت مشتریان و با یک ترفند ساده خواهید بود. برای این کار، باید از مخاطبان خود درخواست ثبت نام خانوادگی و شماره موبایل شان را نموده تا بتوانند با بخش پشتیبانی چت کنند.

از ایمیل کمک بگیرید

ممکن است این روش اندکی برای شما عجیب باشد ولی شیوه ای آسان و ساده جهت دریافت شماره موبایل، با توجه به شناخت شما از مخاطبان تان و نوع کسب و کار آنها محسوب می گردد. برای مثال، می توانید به مخاطبین خود در متن ایمیل بگویید که بهتر است اقدام به وارد کردن شماره موبایل خود در فرم مربوطه نمایند تا سریعتر از سایرین از اخبار مطلع شوند.

 

سخن آخر
با توجه به مطالب بالا می توان گفت که از جمله شیوه های کارآمد جهت جذب مخاطبان، خبرنامه پیامکی به شمار می رود که از هزینه مقرون به صرفه تری در مقایسه با سایر روش های تبلیغاتی و بازاریابی آفلاین برخوردار بوده ولی تأثیر گذاری خیلی سریع و قابل توجهی خواهد داشت.

برچسب ها
به دنبال رشد کسب و کارتان هستید؟ اس ام اس فا به شما امکان جذب، نگهداری و تعامل با مشتری را می دهد
ثبت نام و ارسال پیامک ثبت نام در کمتر از 1 دقیقه