2022/03/05

بازاریابی پیامکی یکی از روش‌های موثر در تبلیغات محسوب می‌شود. با این وجود بسیاری از کسب‌وکارها از این روش بازخورد مناسبی دریافت نمی‌کنند. اگر شما نیز مشتریان خود را با پیامک تبلیغاتی به رگبار بسته باشید، اما تغییری در روند تجارت خود مشاهده نکنید، ممکن است این روش را از لیست برنامه‌های بازاریابی خود حذف کنید. در چنین مواقعی احتمالا گمان کنید ارسال SMSهای تبلیغاتی نه تنها مفید نیست، بلکه تنها سرمایه شما را به هدر می‌دهد. با این حال باید بدانید تبلیغات پیامکی نیز اصولی دارد و برای موفقیت آمیز بودن چنین روشی باید با اصول آن آشنا بود.

چه یک پنل پیامکی برای کسب‌وکارتان راه اندازی کرده باشید، چه به‌تازگی با این روش بازاریابی آشنا شده باشید، هیچ فرقی نمی‌کند. این مقاله برای تمام افرادی است که می‌خواهند از طریق ارسال اس‌ام‌اس به بازاریابی برند خود کمک کنند.

در این مقاله تصمیم داریم بازاریابی پیامکی را به یک سالاد سزار خوشمزه تشبیه کنیم. از آن جا که خوردن چنین سالادی بدون سس مخصوص آن هیچ لذتی نخواهد داشت، ارسال پیامک به مشتریان بدون رعایت اصول 4 گانه نیز هیچ تاثیری در پیشرفت تجارت‌تان ایجاد نخواهد کرد. به عبارتی ساده‌تر سالاد سزار بدون سس سزار تنها مقداری کاهو و مرغ است، چیزی که شاید هیچ کسی تمایل به تست آن را هم نداشته باشد. تنها افزودن کمی سس سزار به این غذای کم طرفدار می‌تواند آن را به پرطرفدارترین سالاد دنیا تبدیل کند. در این صورت مشتریان با هر قیمتی برای خوردن این سالاد دست به جیب خواهند شد.

هنگام بازاریابی پیامکی سس سزار را فراموش نکنید

اگر می‌خواهید پیامک‌های تبلیغاتی شما نیز مانند سالاد سزار باعث جذب مشتریان شود، باید سس مخصوص آن را نیز آماده کنید. در ادامه با 4 اصل ساده اما مهم برای آماده سازی این سس آشنا می‌شویم:

4 اصل اساسی آماده سازی سس سزار در بازاریابی پیامکی

قبل از این که بخواهید تبلیغات پیامکی را آغاز کنید، ابتدا 4 اصل زیر را به یاد داشته باشید:

1-تعداد پیامک‌های ارسالی همان نمک سس سزار است

اولین نکته‌ای که در زمینه تعداد ارسال پیامک باید در نظر داشته باشید، این است که پیامک‌های خود را متناسب با تجارت خود ارسال کنید. شما باید یک برنامه ریزی دقیق برای فرستادن SMS داشته باشید. اما شاید بپرسید برنامه‌ریزی دقیقا یعنی چه؟ در واقع شما ملزم به دسته‌بندی مشتریان خود هستید. به این ترتیب دیگر لازم نیست هر زمان نیاز به ارسال پیامک داشتید، از پیامک‌های انبوه استفاده کنید. شما می‌توانید با اهداف مختلف پیامک‌ها را تنها برای دسته خاصی از مشتریان ارسال کنید.

معایب ارسال پیامک برای تمام مشتریان

چنانچه هر زمانی که بخواهید پیامک تبلیغاتی بفرستید، تمام مشتریان خود را هدف قرار دهید:

  • به مرور پیامک‌های شما خسته کننده شده و بخش بزرگی از مشتریان از اشتراک خود انصراف می‌دهند.
  • هر دفعه بخش بزرگی از جامعه آماری مشتریان خود را آزار می‌دهید. فراموش نکنید که هر بخش از تجارت شما تنها برای دسته خاصی از مخاطبین مناسب است، در حالی که برای سایر افراد اهمیت زیادی ندارد. به عنوان مثال یک شرکت که در زمینه دیجیتال مارکتینگ فعالیت می‌کند را در نظر بگیرید. ارسال پیامک‌های تبلیغاتی گوگل برای همه مشتریان این شرکت جالب نخواهد بود، چرا که بسیاری از مخاطبین آن هیچ فعالیتی در سایت ندارند. ارسال پیامک‌های تبلیغاتی در زمینه گوگل برای این افراد نه تنها سودی برای شرکت ندارد، بلکه باعث آزار گروه زیادی از مشتریان نیز می‌شود.
  • علاوه‌بر موارد فوق، برندینگ کسب‌وکار شما نیز با چالش بزرگی مواجه می‌شود. شاید در وحله اول برندسازی یک پروژه بزرگ به نظر برسد که نیاز به فعالیت‌های پیچیده دارد، اما در واقع برندینگ همان کارهای کوچکی هستند که در مسیر تجارت خود انجام می‌دهید. یکی از همین کارهای کوچک بازاریابی پیامکی متناسب با نیازهای مشتریان است.

زمانی که شما نیازهای مشتریان مختلف را شناسایی کنید و متناسب با آن نیازها پیامک ارسال کنید، یک قدم بزرگ به سمت برندینگ برداشته‌اید. همین که نیازهای مشتری را درک می‌کنید، برای دسته‌بندی آن‌ها وقت می‌گذارید و متناسب با آن پیامک ارسال می‌کنید، باعث هیجان در وی شده و این نمود بارزی از برندسازی خواهد بود. برخی از افراد و صاحبان تجارت برندینگ را با تبلیغات‌ پپسی که تمام بیلبوردهای شهر را احاطه کرده است، اشتباه می‌گیرند. باید بدانید که برندینگ چیزی است که در ذهن مخاطب می‌سازید و حسی است که به وی القا می‌کنید از کنار شما بودن لذت ببرد.

تاثیر پیامک تبلیغاتی در برندسازی

در ادامه می‌خواهم یکی از تجربیات شخصی خود در زمینه ارسال تبلیغات پیامکی را با شما در میان بگذارم. زمانی بود که در یکی از شهرهای بزرگ زندگی می‌کردم و به عکاسی علاقه زیادی داشتم. همان زمان کارهای یکی از عکاسان که اتفاقا در دانشگاه تهران تدریس می‌کرد را نیز دنبال می‌کردم. به همین دلیل با یکی از آموزشگاه‌های معتبر محل سکونتم تماس گرفتم و درخواست دعوت آن استاد را دادم. منشی آموزشگاه با خوش‌رویی از من استقبال کرد و ضمن تضمین پیگیری درخواست من، شماره موبایل من را نیز دریافت نمود.

این آموزشگاه هیچ وقت آن استاد مورد علاقه من را دعوت نکرد، اما هر زمان که کارگاه یا تور عکاسی داشت، پیامکی تبلیغاتی برای من ارسال می‌نمود. بالاخره یک پیامک تبلیغاتی مرا وسوسه کرد تا در کارگاه عکاسی آموزشگاه شرکت کنم. از حق نگذریم کارگاه بی‌نظیری بود و به من در این زمینه کمک زیادی کرد. البته نکته‌ی مهمتر در این ماجرا کار هوشمندانه آن موسسه بود. این موسسه به جای بمباران من با پیامک‌های تبلیغاتی مختلف، تنها SMSهایی را برایم ارسال می‌کرد که به آن زمینه علاقه داشتم. این موضوع باعث شد تا آن آموزشگاه را در سایر زمینه‌ها نیز به دیگران معرفی کنم. به این ترتیب من کلی مشتری به آن آموزشگاه فرستادم.

در مجموع باید اعتراف کرد تمام این موارد به خاطر ارسال پیامک نبود، بلکه به خاطر برنامه ریزی و تفکری بود که در پشت این بازاریابی مخفی شده بود.

اگر به تازگی وارد این بخش از بازاریابی شده‌اید و نمی‌دانید دقیقا چه تعداد پیامک باید ارسال کنید، پیشنهاد می‌کنم حداقل 10 هزار نفر را به عنوان داوطلب انتخاب کنید و به آن‌ها اس‌ام‌اس بزنید. با توجه به پاسخی که می‌گیرید، تعداد مناسب را در دفعات بعدی تعیین کنید.

زمان ارسال پیامک

2-زمان پیامک‌های ارسالی همان سیر سس سزار است

زمان ارسال نیز در بازاریابی پیامکی نقش مهمی ایفا می‌کند. تصور کنید که صاحب یک رستوران بزرگ هستید و قصد دارید منوی وعده ناهار خود را تبلیغ نمایید. در صورتی که زمان ارسال پیام را به انتهای شب موکول کنید، بدون شک بازخورد کمی دریافت خواهید کرد. پس بهتر است بهترین تایم را برای فشردن دکمه ارسال مشخص کنید.

البته اگر در مورد بهترین زمان ایده خاصی ندارید، نیازی به نگرانی نیست. قطعا به مرور زمان می‌توانید تجربه زیادی درباره بهترین زمان کسب کنید و بهترین زمان ارسال اس ام اس را برای برند خود مشخص کنید.

3-فاصله زمانی پیامک‌های ارسالی همان فلفل سس سزار است

از آن جا که فلفل مکمل سیر در سس است، بازه‌های زمانی بین ارسال پیامک تبلیغاتی نیز مکمل زمان ارسال خواهد بود. این موضوع ارتباط نزدیکی با اصل اول یعنی تعداد پیامک‌ها دارد. آما آنقدر مهم است که دوباره در یک اصل دیگر بررسی می‌کنیم.

خواهش من این است که برای موفقیت در بازاریابی پیامکی از ارسال پیام‌های متعدد و پشت سر هم خودداری کنید. اگر بخواهید مشتری خود را تحت فشار قرار دهید، به طور حتم آن را از دست خواهید داد. زمانی که مشتری شما کلافه شود، تصمیم می‌گیرد تا اشتراک پیامک‌های خود را حذف کند. برای درک بهتر این موضوع اجازه دهید یک مثال ساده بزنیم.

فرض کنید که می‌خواهید توجه جنس مخالف خود را برای یک امر خیر جذب کنید. در صورتی که هر روز و هر زمان به او توجه کنید و او را تحت فشار قرار دهید، او از شما دلزده خواهد شد. کافی است کمی ناز کنید یا توجه خود را کم کنید، در این صورت قطعا جواب بهتری دریافت خواهید کرد. SMS در بازاریابی نیز دقیقا همین کارکرد را دارد.

برای تعیین بازه‌های زمانی استفاده از تبلیغات پیامکی می‌توانید توان خرید مشتری و فاصله‌های خرید وی را بررسی کنید. مثلا یک فروشگاه لباس می‌تواند ماهانه یک پیامک برای مشتری‌های خود بفرستد. یک شعار خوب در انتهای این اصل می‌تواند این جمله باشد: “به جای ارسال پیامک‌های متعدد به یک مشتری، پیامک‌ها را به مشتریان بیشتری بفرستید.”

فاصله زمانی ارسال پیامک تبلیغاتی

 

4-تنوع در متن پیامک‌های ارسالی همان سرکه نهایی سس سزار است

تنوع همیشه جذاب است و می‌تواند تاثیر زیادی بگذارد. این جمله خسته کننده است و شاید هر روز نمونه‌های آن را می‌شنوید. ما انسان‌ها از شنیدن جملات کلیشه‌ای بیزاریم و تمایل داریم چیزهای تازه و جدید را تجربه کنیم. در دنیایی که هر روز ایده‌های جدیدی مشاهده می‌شود، چیزهای تکراری و یکنواخت مورد پسند عامه مردم نخواهد بود.

بنابراین برای این که دست رد مشتریان به سینه شما نخورد، بهتر است متن پیامک تبلیغاتی خود را تغییر دهید، پیشنهادات متفاوتی را به عنوان پیامک ارسال کنید و در مجموع اس ام اس‌های خود را از حالت یکنواختی خارج کنید. این گونه مشتریان مشتاق می‌شوند تا پیشنهادات آتی شما را نیز بدانند.

این گونه می‌توانید مشتریان خود را در چرخه تجارت نگه داشته و فروش خود را به آن‌ها ادامه دهید.

تنوع در ارسال پیامک تبلیغاتی

یک پیشنهاد خوب برای تبلیغات پیامکی ایده آل

شاید به دنبال بهترین برنامه بازاریابی پیامکی باشید. برای این کار می‌توانید یک برنامه طولانی مدت ایجاد کنید. می‌توانید این برنامه را به روزهای مختلف تقسیم کنید و هر روز به دسته خاصی از مخاطبان خود پیام بزنید. به این صورت روزانه تعداد محدودی از مشتریان شما جذب می‌شوند و دیگر به یکباره کسب‌وکارتان نیز با ازدحام مواجه نخواهد شد. البته در این برنامه باید بازه‌های زمانی ارسال پیام به هر مشتری معقول تعیین شده باشد.

اصول تبلیغات پیامکی

سخن پایانی

خواهش می‌کنم به جای این که احساس کنید بازاریابی پیامکی برای کسب‌وکارتان بی‌فایده است، به دنبال اصولی باشید که در مسیر موفقیت انجام نداده‌اید. اگر بتوانید پاسخی منطقی برای عدم موفقیت خود پیدا کنید، قطعا خلاهای کسب‌وکارتان پر شده و بیزینس شما با رشد سرسام آوری مواجه می‌شود. این به این معنی است که شما می‌توانید فکر کنید و خلاق باشید. خلاقیت ذاتی نیست، چرا که با کمی تمرین می‌توان خلاق بود. پس برای داشتن تجارتی شگفت انگیز خلاق باشید.

برچسب ها
به دنبال رشد کسب و کارتان هستید؟ اس ام اس فا به شما امکان جذب، نگهداری و تعامل با مشتری را می دهد
ثبت نام و ارسال پیامک ثبت نام در کمتر از 1 دقیقه